Världspremiär för nya Porsche 911 GTS

Nya 911 Carrera GTS och 911 Targa 4 GTS står uppställda bredvid varandra

Ungefär ett och ett halvt år efter lanseringen av den senaste generationen 911 utvidgas modellprogrammet med de sportiga GTS-modellerna. Det är tolv år sedan Porsche introducerade den första GTS-versionen av 911. Nu lanseras en ny generation av den populära sportiga modellen – kraftfullare, utseendemässigt mer distinkt och med bättre köregenskaper än någonsin. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar 353 kW (480 hk), vilket är mer än 22 kW (30 hk) mer än dagens 911 Carrera S och föregående 911 GTS.

Fem modellvarianter finns nu tillgängliga med priser från 1 415 000 kronor.

  • 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet
  • 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet
  • 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift

Med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK) eller en sjuväxlad manuell växellåda, ett GTS-specifikt sportchassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo, är de kraftfulla längsgående och laterala krafter som påverkar GTS-modellen under kontroll. Köregenskaperna förbättras ytterligare med Lightweight Design-paketet, som för första gången finns tillgängligt till GTS, som sparar 25 kilogram.

Den nya modellens nedtonade sportiga utseende har svarta kontrasterande karossdetaljer och mörktonade strålkastare. Svart dominerar också interiören. Ett stort antal detaljer klädda med Race-Tex mikrofiber skapar en både dynamisk och elegant känsla. Den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM) förbättrar både hanteringen och uppkopplingen.

Skräddarsydd fjädring och unikt avgassystem

Den turboladdade tre liter stora sexcylindriga boxermotorn i nya 911 GTS utvecklar 353 kW (480 hk). Det maximala vridmomentet är 570 Nm, en ökning med 20 Nm jämfört med föregångaren. Noll till hundra km/h tar endast 3,3 sekunder med 911 Carrera 4 GTS Coupé med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK), vilket är tre tiondelar snabbare än föregångaren. En kortslagig sjuväxlad manuell växellåda är tillgänglig för alla 911 GTS-modeller som ett alternativ till PDK.

Fjädringen, som kommer från 911 Turbo och modifierats för GTS-modellerna, uppfyller mycket högt ställda krav. Tack vare det standardmonterade Porsche Active Suspension Management (PASM) svarar stötdämparna blixtsnabbt på förändringar i underlaget. I Coupé and Cabriolet är PASM standard i kombination med ett 10 mm sänkt sportchassi. I 911 Targa 4 GTS används det mer komfortinriktade PASM-chassit från 911 Targa 4S.

Teknikerna har också, genom att använda det effektiva bromssystemet från 911 Turbo, anpassat GTS-modellens bromsegenskaper efter dess höjda prestanda. Fälgarna med centrumbult, 20 tum fram och 21 tum bak, kommer även de från 911 Turbo. Det standardmonterade sportavgassystemet levererar en mäktig ljudbild, tack vare sin specifika GTS-inställning, i kombination med något mindre ljudisolering av interiören.

Svarta exteriördetaljer

Ett antal svarta eller mörktonade exteriördetaljer är typiska för 911 GTS. På 911 Targa 4 GTS inkluderar det den modellspecifika Targa-bågen inklusive ”Targa”-emblemet. Andra högblanka svarta detaljer är frontspoilerläppen, fälgarna med centrumbult, motorluckans grill, GTS-bokstäverna på dörrtrösklarna och bilens bakparti. Som tillval finns ett exteriörpaket där dessa och andra detaljer är utförda i högglanspolerat svart.

Alla 911 GTS-modeller har Sport Design-paketet med distinkta detaljer i fronten, på bakpartiet och vid dörrtrösklarna. Partiet runt strålkastarna är mörktonade, och bilen är som standard utrustad med LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Bakljusen är unika för GTS-modellerna.

Lightweight Design-paketet: lägre vikt och högre marktryck

Köregenskaperna förbättras ytterligare med Lightweight Design-paketet, som nu för första gången finns tillgängligt för 911 GTS. Upp till 25 kg sparas med hjälp av lättare kolfiberförstärkta (CFRP) skalstolar, lättviktsglas till sidorutorna och bakrutan samt ett lättviktsbatteri. Dessutom har baksätet slopats. Andra prestandahöjande förbättringar är bakaxelstyrning som är standard i det här utrustningspaketet, liksom extra aerodynamiska detaljer.

Interiört: svart Race-Tex och Sportstolar Plus 

GTS-modellens sportiga detaljer forsätter på insidan – både funktion och form. Den sjuväxlade manuella lådans växelspak har kortats med 10 mm, vilket gör det möjligt att skifta växel med en snabb handledsvickning. Såväl en GT-sportratt, som Sport Chrono-paketet med mode switch, Porsche Track Precision-app och däcktemperaturdisplay ingår i standardutrustningen. Sportstol Plus med fyrvägsinställning, som är standard, ger gott sidostöd och hög komfort. Den inre ljudisoleringen har bantats för ökad akustisk körglädje.

Flera Race-Tex-detaljer framhåller den eleganta dynamiska känslan. Mittsektionerna på sätena, ratten, växelväljaren, dörrhandtagen, dörrarmstöden och locket till förvaringsfacket är alla utförda i det materialet. Med GTS-modellens interiörpaket är de dekorativa sömmarna som tillval tillgängliga i Carmine Red eller Crayon. Säkerhetsbältena och de broderade GTS-bokstäverna i nackskydden, varvräknaren och Sport Chrono-klockan kommer med samma kontrasterande färger. De dekorativa inläggen på instrumentpanelen och på dörrarna levereras med med GTS interiörpaketet i matt Carbon.

Nu också med Android Auto 

Den nya generationen Porsche Communication Management (PCM) innehåller flera nya funktioner och är betydligt enklare att använda. “Touch”-området i Mediamenyn har förstorats och möjligheten att ändra ordningen på hemmaskärmen är ny. Den förbättrade röstigenkänningen känner igen vanligt tal och kan aktiveras med “Hey Porsche”. iOS och Android-användare får full uppkoppling. Med Apple Car Play® and now Android Auto, kan motsvarande funktioner i mobiltelefonen användas fullt ut i de nya Porsche 911 GTS-modellerna.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de

  

911 GTS modellerna: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.4 – 10.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 259 – 236 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda enligt mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.